Optymalizacja procesów
efektywne wykorzystanie zasobów przedsiębiorstwa
Badania przeprowadzone na grupie 1700 pracowników w kilkunastu zakładach produkcyjnych i centrach logistycznych jasno dowodzą, że ogromnym problemem, z którym borykają się przedsiębiorstwa, jest niewłaściwy stosunek wykonywanej przez pracowników czynności głównej, przyczyniającej się bezpośrednio do tworzenia wartości dodanej, do czynności pomocniczych, uzupełniających, zakłóceń czy też różnych form marnotrawstwa.
Najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy jest brak świadomości skali zakłóceń w procesach, a co za tym idzie kwalifikacja wszystkich aktywności i zadań pracownika jako działań niezbędnych, naturalnych dla danego stanowiska. Przeprowadzone z użyciem narzędzi SIEGA audyty eksponują niewłaściwie wykorzystane zasoby czasu generujące się na przestrzeni zmiany roboczej, często niezauważane ze względu na występowanie na różnych etapach realizacji zadań przez pracownika.
Eliminacja wszelkich form marnotrawstwa, poprawa relacji czynności głównej do czynności pozostałych powoduje optymalne wykorzystanie czasu pracy pracowników, co w konsekwencji przekłada się na realizację tych samych zadań z zaangażowaniem mniejszej kadry pracowników i zasobów sprzętowych.
Firma SIEGA dostarcza narzędzia do samodzielnego przeprowadzania audytów, które mogą być realizowane w terminach i częstotliwościach odpowiednich dla danej jednostki organizacyjnej. Po przeprowadzeniu badań kadra kierownicza otrzymuje informacje, w jakich obszarach wymagane jest wdrożenie usprawnień i które czynności należy wyeliminować z procesu. Badania prowadzone są za pomocą urządzeń mobilnych w dwóch wersjach: urządzenie do prowadzenia obserwacji przez audytora oraz, w przypadku przemieszczających się operatorów maszyn i wózków widłowych, urządzenie przymocowane do przedramienia operatora.
Analiza procesów zachodzących na wszystkich stanowiskach pracy danej jednostki organizacyjnej umożliwiająca optymalizację procesów i zasobów.
Rejestracja czasu trwania poszczególnych elementów operacji i wyznaczenie norm produkcyjnych i logistycznych.
Analiza wszystkich operacji występujących w firmie pod kątem zachodzących mikro procesów w celu eliminacji zbędnych czynności i zwiększenia produktywności.
Analiza ilości transportowanych jednostek logistycznych i jednostek miar wykorzystywana w module „Park maszyn” w celu optymalnego wykorzystania pracujących w zakładzie maszyn i urządzeń.
System SIEGA dostarcza wszelkich informacji na temat czasu i kategorii poszczególnych procesów i czynności, wskazując jednocześnie obszary wymagające usprawnień lub też czynności, które powinny zostać z procesu wyeliminowane. Użytkownik dysponuje również symulatorem, który pozwala przeanalizować, w jaki sposób wprowadzenie określonych zmian organizacyjnych lub technologicznych przełoży się na wzrost udziału czynności głównej oraz liczbę jednostek produkcyjnych lub logistycznych w jednostce czasu. Oprogramowanie umożliwia też porównanie poszczególnych operacji lub procesów zachodzących w różnych jednostkach organizacyjnych w celu wyboru i wdrożenia najbardziej efektywnych rozwiązań.
Aplikacja wyznacza optymalne normy czasowe i ilościowe dla każdego audytowanego stanowiska będące podstawą do planowania niezbędnych zasobów.