Kaizen
wykorzystanie wiedzy i doświadczenia wszystkich pracowników
wykorzystanie wiedzy i doświadczenia wszystkich pracowników
Kaizen to filozofia, która w założeniu przynosić ma małe zmiany, jednak siła jej oddziaływania na środowisko pracy jest ogromna. Stworzenie warunków, w których każdy pracownik wnosi pomysły dotyczące poprawy bezpieczeństwa i ergonomii swojego miejsca pracy, wpływając w konsekwencji na jakość procesów, daje każdemu przedsiębiorstwu ogromną przewagę konkurencyjną.
Badania przeprowadzone w kilkunastu przedsiębiorstwach dowiodły, że tak w zakładach produkcyjnych, magazynach, jak również w działalności usługowej możliwe jest wdrożenie przynajmniej kilkudziesięciu usprawnień w ciągu sześciu miesięcy od wprowadzenia narzędzi SIEGA. Dodatkowo nie miało znaczenia, na jakim etapie rozwoju znajduje się dane przedsiębiorstwo. Okazało się, że podobny potencjał istnieje zarówno w zakładach o bardzo wyrazistej kulturze organizacyjnej, gdzie teoretycznie brak jest obszaru do kolejnych usprawnień, jak i w firmach wdrażających dopiero nowoczesne formy zarządzania.
Podstawowym problemem, z którym mierzy się wiele organizacji, jest brak narzędzi a czasem nawet woli angażowania pracowników niższego szczebla w proces budowania kultury organizacyjnej. Wynika to przede wszystkim z błędnego przekonania, iż wspomniana grupa pracowników nie posiada wystarczających kompetencji do doskonalenia procesów zachodzących w firmie. Badania dowodzą jednak, że jest to bardzo kreatywna grupa, która będąc najbliżej procesów, jest w stanie wnieść dziesiątki modyfikacji, w istotny sposób przyczyniając się do rozwoju całej organizacji.
Istotne jest jednak, aby nadać tego typu aktywnościom wysoką rangę w systemie zarządzania, a zatem sprawić, aby inicjatywy były we właściwy sposób prezentowane, doceniane i oczywiście wdrażane. Oprogramowanie SIEGA umożliwia tworzenie wszelkiego rodzaju inicjatyw Kaizen oraz OPL (one point lesson), trackowanie procesu wdrożenia, weryfikację skuteczności i prezentację danych. System aktywnie wspiera również prowadzenie sesji Kaizen, na których pracownicy weryfikują możliwości wprowadzenia usprawnień w obszarach ich działania, a także analizują wyniki badań produktywności w celu optymalizacji procesów. Niezwykle ważne jest premiowanie wszelkich przejawów aktywności pracowników, wizualizacja wyników dostarczająca pracownikom informacji odnośnie wagi pomysłów i inicjatyw oraz punktowy system motywujący ich do dalszego rozwoju.
Oczywiście! Stworzenie kultury organizacyjnej premiującej inicjatywy pracowników w obszarze ergonomii stanowiska pracy, usprawniania operacji czy jakości realizowanych procesów w konsekwencji przekłada się na wykreowanie innowacyjnego środowiska pracy. Inicjatywy coraz częściej wykraczają poza stanowisko, obejmują kolejne obszary działalności firmy, wpływają na procesy produkcyjne, rozwiązania technologiczne, dystrybucję i produkt końcowy. Obejmują również coraz większą grupę pracowników na różnych szczeblach, aktywnie budując przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa.